W pracy podjęto próbę uchwycenia zależności między 
            różnymi zmiennymi (zwłaszcza komunikacyjnymi) a osiągnięciami szkolnymi 
            uczniów. Dla uzyskania przejrzystości charakteryzowanych zjawisk przyjęto 
            podział pracy na trzy główne części: teoretyczno-poznawczą, metodologiczną 
            i empiryczną.
            W części teoretycznej zaprezentowano formy kształcenia i wychowania 
            oparte na psychoterapii oraz na koncepcji edukacji kreatywnej (rozdział 
            pierwszy), a także opisano dwa główne nurty tzw. neuropedagogiki - 
            nauczanie wielozmysłowe i wielointeligentne (rozdział drugi). Główny 
            zamysł tej części pracy to wskazanie alternatywnych i niekonwencjonalnych 
            form nauczania, które mogą znacząco zwiększać efektywność kształcenia 
            uczniów. 
            W części metodologicznej scharakteryzowano problematykę badawczą, 
            hipotezy wyjściowe, stosowane metody, techniki i narzędzia badawcze 
            (rozdział trzeci). 
            W części empirycznej zebrano i zinterpretowano wyniki badań dotyczące 
            wpływu na osiągnięcia szkolne: stylu pracy i komunikacji nauczycieli 
            (rozdział czwarty), relacji wewnątrzrodzinnych i postaw rodzicielskich 
            (rozdział piąty), popularności w grupie rówieśniczej (rozdział szósty) 
            oraz indywidualnych dyspozycji psychicznych (samopoczucia i samooceny) 
            (rozdział siódmy).